Artistic and Aesthetic Specifics of Using the Piano in the Acoustic Space of Joe Hisaishi Film Music

Marina Zaytseva, Tatiana Titova

Abstract

The article explains the problems of music functioning in the media text system, analyzes the stages of the creative collaboration of composer Joe Hisaishi and director Hayao Miyazaki in the creation of animated films, highlights the most important events in the biography of artists. On the example of the animated film "Spirited Away" (2001), the peculiarities of interaction of music, voice and video in the series are revealed, the role of the piano in the acoustic space of film music by Joe Hisaishi is defined.



Keywords


film music; animated film "Spirited Away"; Joe Hisaishi; Hayao Miyazaki

Full Text:

PDF


References


References

1. Lotman, M. Ju. (1973). Semiotika kino i problemy kinojestetiki [The semiotics of cinema and problems kinoestetiki]. Tallin: Jejesti Raamat (in Russian).

[Google Scholar]

2. Jejzenshtejn, S. M. (1997). Istinnye puti izobretanija. Profili [The true path of the invention. profiles]. Moscow: Redakcija gazety «Trud», Muzej kino (in Russian).

3. Kagan, M. S. (2008). Trudy po problemam teorii kul'tury [on the problems of the theory of culture Proceedings] (Vol. 3). Saint-Petersburg: Petropolis (in Russian).

4. Kalinina, E. A. (2010). Muzyka v tvorchestve Ingmara Bergmana [Music in the works of Ingmar Bergman] (Doctoral thesis). Moscow: Moskovskaja gosudarstvennaja konservatorija imeni P. I. Chajkovskogo (in Russian).

[Google Scholar]

5. Zajceva, M. L. (2016). Traktovka muzyki oratorii «Strasti po Matfeju» mitropolita Ilariona (Alfeeva) v fil'me Pavla Semenovicha Lungina «Dirizher» [Interpretation of the oratorio music "St. Matthew Passion" by the Metropolitan Hilarion (Alfeev) in Pavel Semenovich Lungin's film "The Conductor"]. Path of Science, 7, 4.1–4.18 (in Russian).

[Google Scholar]

6. Shak, T. F. (2010). Muzyka v strukture mediateksta (na materiale hudozhestvennogo i animacionnogo kino) [Music in the structure of media text (on the material of the artistic and animated films)] (Doctoral thesis). Krasnodar: Rost. gos. konservatorija im. S. V. Rahmaninova (in Russian).

[Google Scholar]

7. Jampol'skij, M. B. (1988). Mifologija zvuchashhego mira i kinematograf [Mythology sounding peace and cinema]. Kinovedcheskie zapiski, 1, 107–114 (in Russian).

8. Berkova, N. N. (2001). Istorija animacionnogo iskusstva [The history of animation art]. Alma-Aty: Almaty (in Russian).

9. Ivanov-Vano, I. P. (1980). Kadr za kadrom [Frame by frame]. Moscow: Iskusstvo (in Russian).

[Google Scholar]

10. Hajao Mijadzaki. (2008). Kratkaja biografija Hajao Mijadzaki [Brief Biography Hayao Miyazaki]. Retrieved November 30, 2016, http://miyazaki.otaku.ru/biorev/bio.htm (in Russian).

11. Panasjan, S. (2012). Kak «Snezhnaja koroleva» spasla japonskogo volshebnika [As the "Snow Queen" has saved the Japanese wizard]. Chudesa prikljuchenij, 2, 94–95 (in Russian).

12. Wikipedia. (2016). Hisaishi Dzho. Biografija kompozitora [Joe Hisaishi]. Retrieved November 30, 2016, https://goo.gl/89FNxc (in Russian).

13. Gvon, Gjun Gzha (2005). Hudozhestvenno-jesteticheskaja specifika zvuka v animacionnom kino [Artistic and aesthetic specifics of sound in the animated movie] (Doctoral dissertation). Moscow: Vserossijskij gosudarstvennyj institut kinematografii im. S. A. Gerasimova (in Russian).




Список информационных источников

1. Лотман М. Ю. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллин : Ээсти Раамат, 1973. 138 с.

2. Эйзенштейн С. М. Истинные пути изобретения. Профили. Москва : Редакция газеты «Труд», Музей кино, 1997. 543 с.

3. Каган М. С. Труды по проблемам теории культуры. Санкт-Петербург : Петрополис, 2008. Т. 3. 758 с.

4. Калинина Е. А. Музыка в творчестве Ингмара Бергмана : автореф. дис. … канд. искусствоведения : 17.00.02. Москва : Московская государственная консерватория имени П.И. Чайковского, 2010. 24 с.

5. Зайцева М. Л. Трактовка музыки оратории «Страсти по Матфею» митрополита Илариона (Алфеева) в фильме Павла Семеновича Лунгина «Дирижер». Траектория науки. 2016. № 7. С. 4.1–4.18.

6. Шак Т. Ф. Музыка в структуре медиатекста (на материале художественного и анимационного кино) : автореф. дис. … д-ра искусствоведения : 17.00.02. Краснодар : Рост. гос. консерватория им. С. В. Рахманинова, 2010. 50 с.

7. Ямпольский М. Б. Мифология звучащего мира и кинематограф. Киноведческие записки. 1988. № 1. С. 107–114.

8. Беркова Н. Н. История анимационного искусства. Алма-Аты : Алматы, 2001. 40 с.

9. Иванов-Вано И. П. Кадр за кадром. Москва : Искусство, 1980. 240 с.

10. Краткая биография Хаяо Миядзаки. Хаяо Миядзаки. URL: http://miyazaki.otaku.ru/biorev/bio.htm (дата обращения: 30.11.2016).

11. Панасян С. Как «Снежная королева» спасла японского волшебника. Чудеса приключений. 2012. № 2. С. 94–95.

12. Хисаиши Джо. Биография композитора. Википедия. URL: https://goo.gl/89FNxc (дата обращения: 30.11.2016).

13. Гвон Гюн Гжа. Художественно-эстетическая специфика звука в анимационном кино : автореф. дис. … канд. искусствоведения : 17.00.03. Москва Всероссийский государственный институт кинематографии им. С.А. Герасимова, 2005. 25 с.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 M. Zaytseva, T. Titova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.