Features of Johannes Brahms’s Musical Thought

Marina Zaytseva

Abstract

The article scientifically substantiates the peculiarities of Brahms’s musical thinking. Stylistic coordinates of I. Brahms’s creativity are revealed. The main factors that had a significant impact on the formation of the creative personality of the composer have been substantiated. The impact of the aesthetics of classicism and romanticism on the works of J. Brahms have been proven. Romantic motifs and recognisable intonation of the author dominated in Brahms’s musical language. Psychology and lyricism of Brahms’s music are relevant to contemporary culture. This explains the frequent use of the creative heritage of the composer by modern performers and listeners.



Keywords


Johannes Brahms; music art; musical thinking; romantic music

Full Text:

PDF


References


References

1. Druskin, M. S. (1988). Iogannes Brams [Johannes Brahms]. Leningrad, USSR: Muzyka (in Russian).

[Google Scholar]

2. Dejters, G. (2009). Iogannes Brams [Johannes Brahms]. Moscow, Russia: Bibliolajf (in Russian).

3. Careva, E. M. (1986). Iogannes Brams [Johannes Brahms]. Leningrad, USSR: Muzyka (in Russian).

[Google Scholar]

4. Rogovoj, S. I. (2003). Pis'ma Bramsa [Letters Brahms]. Moscow, Russia: Kompozitor (in Russian).

[Google Scholar]

5. Gejringer, K. (1965). Iogannes Brams [Johannes Brahms]. Leningrad, Russia: Muzyka(in Russian).

[Google Scholar]

6. Aranovskij, M. G. (1991). Sintaksicheskaja struktura melodii [The syntactic structure of the melody]. Moscow, Russia: Muzyka (in Russian).

[Google Scholar]

7. Zajceva, M. L. (2016). Virtuoznost' i rasshirenie granic vosprijatija muzykal'nogo ispolnitel'skogo iskusstva [Virtuosity and expanding the boundaries of perception of musical performing arts]. In Kluczowe aspekty naukowej działalności – 2016. Materiały XII Międzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji, 7-15 stycznia 2016 (Vol. 5, pp. 55-57). Przemyśl, Poland: Nauka i studia (in Russian).

8. Hitruk, A. F. (1998). Neromanticheskoe intermecc [Nonromantic intermezzo]. Muzykal'naja akademija, 1, 203-205 (in Russian).

9. Kant, I. (1964). Nabljudenija nad chuvstvom prekrasnogo i vozvyshennogo [Observations on the sense of beauty and the sublime]. V. F. Asmus, A. V. Gulygi, T. I. Ojzermana (Eds.) (Vol. 2). Moscow, USSA: Mysl' (in Russian).

[Google Scholar]

10. Hejberger, R. (1999). Vospominanija ob Iogannese Bramse [Memories of Johannes Brahms]. Muzykal'naja akademija, 3. 222-237 (in Russian).

11. Zajceva, M. L. (2012). Sinestezijnyj aspekt iskusstva jepohi romantizma [Sinesteziyny aspect of the art of the romanticism]. In Dny vědy – 2012. Materiály VIII mezinárodní vědecko-praktická konference (Díl 52, pp. 18-28). Praha, Czech Republic: Education and Science (in Russian).




Cписок информационных источников

1. Друскин М. С. Иоганнес Брамс. Ленинград : Музыка, 1988. 96 с.

2. Дейтерс Г. Иоганнес Брамс. Москва : Библиолайф, 2009. 169 с.

3. Царева Е. М. Иоганнес Брамс. Ленинград : Музыка, 1986. 384 с.

4. Роговой С. И. Письма Брамса. Москва : Композитор, 2003. 496 с.

5. Гейрингер К. Иоганнес Брамс. Ленинград : Музыка, 1965. 432 с.

6. Арановский М. Г. Синтаксическая структура мелодии. Москва : Музыка, 1991. 320 с.

7. Зайцева М. Л. Виртуозность и расширение границ восприятия музыкального исполнительского искусства. Kluczowe aspekty naukowej działalności – 2016 : materiały XII Międzynarodowej naukowi-praktycznej konf., 7-15 stycz. 2016. Przemyśl, 2016. Vol. 5 : Pedagogiczne nauki. Fizyczna kultura i sport. Muzyka i życie. S. 55–57.

8. Хитрук А. Ф. Неромантическое интермецц. Музыкальная академия. 1998. № 1. С. 203–205.

9. Кант И. Наблюдения над чувством прекрасного и возвышенного : в 6 т. Москва : Мысль, 1964. Т. 2. 510 с.

10. Хейбергер Р. Воспоминания об Иоганнесе Брамсе. Музыкальная академия. 1999. № 3. С. 222–237.

11. Зайцева М. Л. Синестезийный аспект искусства эпохи романтизма. Dny vědy – 2012 : materiály VIII mezinárodní vědecko-praktická konference. Praha, 2012. Díl 52 : Filosofie. S. 18–28.


Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2016 M. Zaytseva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.